Maak het schoolreisje ook voor een kind met autisme een dag om naar uit te kijken

Doetinchem, 21 mei 2024


Maak het schoolreisje ook voor een kind met autisme een dag om naar uit te kijken


Autisme, iedereen heeft ermee te maken, zeker op school. Steeds vaker krijgen kinderen deze diagnose. Als leerkracht kan het soms erg zoeken zijn welke aanpak bij deze leerlingen werkt.

Probleemgedrag en pesterijen bepalen nog weleens de sfeer. Dat zorgt voor lastige situaties in de klas, op het plein en tijdens een schoolreis. Het jaarlijkse schoolreisje is een van de grootste buitenschoolse activiteiten van het schooljaar en een dag waar de meeste kinderen enorm naar uitkijken. Uit ervaring weten wij dat dat helaas niet voor ieder kind geldt. Sommige kinderen hebben heimwee en kunnen thuis niet loslaten, anderen zijn hoog gevoelig of hebben ADHD. Voor kinderen met autisme zorgt met name de onvoorspelbaarheid van zo’n dag voor spanningen.

Tip! Maak de (schoolreis)dag alvast duidelijk en voorspelbaar voor jouw leerlingen, daarmee haal je de grootste spanningen ervan af en kunnen ook leerlingen met autisme genieten van dit klassenuitje.

De specialisten van ‘Geef me de 5’ weten hoe je dat kunt bewerkstelligen. Speciaal voor leerkrachten die een schoolreis gaan organiseren en begeleiden heeft ‘Geef me de 5’ een formulier met hulpmiddelen- en tips ontwikkelt. Dit handig ‘Schoolreisje naar…’ invulblad is gratis te downloaden via www.geefmede5.nl/webshop/hulpmiddelen-en-tips/voorbereiding-invulbladen

Wil je meer informatie over cursussen en opleidingen die Geef me de 5 biedt neem dan contact op met Geef me de 5. Stuur je vraag naar: info@geefmede5.nl of kijk op www.geefmede5.nl. Liever telefonisch contact? Neem dan contact op via: (0314) 82 09 40.




Met speciale dank aan ‘Geef me de 5’. ‘Geef me de 5’ is een wetenschappelijk effectief bewezen methodiek gericht op de omgang met mensen met autisme. Als je autisme hebt kan het leven als overleven voelen. Orthopedagogisch gedragsdeskundige Colette de Bruin ontwikkelde ‘Geef me de 5’ in 2004. Met tips, tools en taal helpt ze mensen met autisme en hun omgeving van overleven naar leven.

De methodiek is gebaseerd op drie pijlers (kennis van autisme, een heldere visie en een praktische aanpak). ‘Geef me de 5 leert’ je, door kennis over de informatieverwerking in het brein bij autisme, anders te kijken naar hieruit voortkomend gedrag. Je leert hiermee de Auti-bril op te zetten. Wanneer je begrijpt wat de oorzaak is kan je de ander begrijpen. Oordelen, straffen en gedrag willen aanpassen past niet binnen de ‘Geef me de 5’-visie. ‘Geef me de 5’ geeft je, middels vele communicatietechnieken die samen de Auti-communicatie worden genoemd, de praktische tools om aan te sluiten vanuit vertrouwen en wederzijds begrip. Jouw interventie is hiermee gericht op de oorzaak onder het gedrag en draagt daarmee bij aan fijn contact en optimale ontwikkeling.

 

 

Nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van aanbiedingen, speciale acties en schoolreisnieuws!