Column: Maria van Bijsterveldt (staatssecretaris OCW)

Den Haag, 21 september 2008

'Met de schoolreis geef je jongeren de kans eens over de heg van hun eigen bestaan te kijken'


Onderweg in de bus gingen de koeken en snoepjes van hand tot hand. Eenmaal in het pretpark, in de draaimolen, keerde mijn maag zich bijna om. Straalmisselijk van al het snoepen - maar toch kon het de pret niet drukken. Want zo’n schoolreisje, daar keek je máánden naar uit.


'Straalmisselijk van het snoepen, maar toch kon het de pret niet drukken'


Maar dat was op de basisschool. Eenmaal in het voortgezet of het beroepsonderwijs haal je je neus op voor zulk draaimolenvertier. Je wil op die leeftijd wel een beetje serieus worden genomen. Meer te weten komen over hoe de wereld in elkaar zit. Zelfstandig aan de slag en ondertussen natuurlijk ook lol maken met leeftijdgenoten.

Het thema van het Nationaal Schoolreis Magazine (najaar 2008) is religieus erfgoed. Een mooi thema om als kapstok te gebruiken, maar wat ga je dan doen? Je kunt natuurlijk besluiten om naar Rome te vliegen, want daar ligt dat erfgoed zo ongeveer voor het oprapen. In Rome kun je sporen vinden van het allervroegste christendom en ook nog een glimp opvangen van de huidige paus.

Maar je kunt ook voor een eenvoudiger optie kiezen: in Nederland blijven. Want we staan er misschien niet elke dag bij stil, maar nergens is de verscheidenheid aan religieus erfgoed zo groot als in ons kleine landje. Bij ons vind je katholieke, protestante en evangelische kerken, synagogen, moskeeën, kloosters, abdijen en hindoetempels. Een historisch-religieuze wereldreis kan vaak al om de hoek van de school beginnen - en incheckstress komt er niet aan te pas.

Als je je beperkt tot de drie grote wereldgodsdiensten, dan is er nog een interessante mogelijkheid: een bezoek aan Orientalis, in Nijmegen. In dat Museumpark kun je zien welke overeenkomsten en verschillen er zijn tussen christendom, jodendom en islam. Bij de tentoonstelling Religie & Humor is een onderwijsprogramma ontwikkeld, speciaal voor leerlingen in het voortgezet onderwijs. Een en ander is zo opgezet, dat jongeren in groepjes op pad gaan en informatie verzamelen. Ze worden uitgedaagd om zich een mening te vormen over actuele vragen rond religie en humor, aan de hand van presentaties in het Museumpark. De bedoeling is dat ze onderweg zelf stellingen bedenken. Aan het eind van de dag worden de stellingen van alle groepjes geprojecteerd op een tv scherm, voorafgegaan door filmfragmenten, uitspraken van mensen en beelden uit de expositie. Met die beelden wordt de discussie ingeleid, onder leiding van een professionele discussieleider. Zo zijn de leerlingen opeens deelnemers aan een échte talkshow - een spannende en leerzame afsluiting van de dag.

Naar Rome vliegen is natuurlijk óók leuk. Je kunt het ingewikkeld maken of simpel houden, waar het volgens mij om gaat bij schoolreizen en werkweken is dat je jongeren de kans geeft eens over de heg van hun eigen bestaan te kijken. Daarmee sluit je aan bij de levensfase waar ze in zitten: het is tijd om de wereld wat meer te verkennen. Dichtbij huis of wat verder weg, als er maar geen draaimolen meer aan te pas komt.

Marja van Bijsterveldt,
staatssecretaris van OCW (schooljaar 2008/2009)


 

Nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van aanbiedingen, speciale acties en schoolreisnieuws!