Column: Helemaal ‘hyper’ terug van schoolreis

Den Haag, 24 januari 2019

Helemaal ‘hyper’ terug van schoolreis


Het schoolreisje. Elk jaar weer het hoogtepunt van het schooljaar. In de beginjaren van de basisschool naar een dierentuin in de buurt of een groot uitgevallen speeltuin. De jaren erna naar steeds grotere pretparken en aan het einde van de basisschool zelfs een paar dagen op kamp.

Nu mijn beide dochters naar de basisschool gaan, beleef ik het hele fenomeen weer opnieuw. Het is een vrij grote basisschool en zo gaan er elk jaar zo’n honderd kleuters een dag op pad. Groep 1 en 2 gezamenlijk, dus daarna worden de aantallen wat overzichtelijker. Toch is het elk jaar loten welke ouders er als begeleiding mee mogen. Zelf heb ik dat nooit zo goed begrepen. Ik ging en ga met veel schooluitjes mee, maar een dag met honderd kleuters… Ik denk dat het herbeleven van je eigen schooltijd ook een factor is die meespeelt voor veel ouders. Iedereen weet en voelt hoe bijzonder die dag is en wil het graag meemaken met zijn kind.

Een paar weken voor de schoolreis beginnen zich de eerste signalen af te tekenen. Zouden ze weer naar een dierentuin gaan of toch naar…? De spanning wordt opgebouwd. In de week van het schoolreisje zijn ze bijna niet te houden en worden ouders strak geïnstrueerd wat wél en wat niet mee mag in de rugzak. Ook de kinderen zijn bloedserieus dat je niets vergeet, het lijkt van levensbelang. Al wordt een extra snoepje of chocolaatje getolereerd ;).

Voor de school elk jaar weer die ‘leuke’ opdracht om een algehele schoolreisplanning te maken en op zoek te gaan naar de nodige inspiratie om tóch weer wat bijzonders te bedenken. Maar tegelijkertijd mag de schoolreis niet mislukken en wordt er geheel begrijpelijk vaak voor gegarandeerd succes gekozen. Maar daar ligt nou denk ik juist de uitdaging, het combineren van gegarandeerd succes met iets bijzonders dat wellicht iets meer educatie in zich behelst. Tijdens het themajaar Mondriaan tot Dutch Design verschenen er op allerlei plekken hier in Utrecht enorme Rietveldstoelen. Een geliefd object om in te klimmen en te gebruiken voor groepsfoto’s. Vele klassen maakten ook een kort uitstapje naar één van die stoelen en zodoende herkennen mijn dochters nu de Rietveldstoel en weten ze dat Rietveld uit Utrecht kwam. Een geweldig bijeffect van een themajaar dat erop gericht was om meer bezoek aan de specifieke tentoonstellingen van dat jaar te genereren.

In 2019 is het 350 jaar geleden dat Rembrandt overleed en vieren we zijn leven met het themajaar Rembrandt & de Gouden Eeuw. Rembrandt is natuurlijk wereldberoemd en één van de grootste schilders die we ooit gekend hebben. Je hoeft maar vijf minuten voor één van zijn schilderijen te gaan staan en dan word je al gevangen door zijn ongekende talent voor het schilderen van schaduw en licht. Het gehele jaar zijn er speciale tentoonstellingen over Rembrandt, zijn leerlingen en zijn tijdgenoten in de vele steden waar je de Gouden Eeuw nog dagelijks kunt beleven. Voor ons is het doodnormaal om door 17e-eeuwse straatjes te lopen of te fietsen, maar voor een buitenlandse bezoeker is het alsof hij in een openluchtmuseum rondloopt.

Die beleving van het zien van een echte Rembrandt, al is het er maar één, en het letterlijk wandelen door de Gouden Eeuw, kan denk ik perfect gecombineerd worden met het ‘gegarandeerde’ succes van een pretactiviteit. Natuurlijk niet voor de allerjongsten, maar het zou toch geweldig zijn als de wat oudere kinderen, zoals we gewend zijn, helemaal ‘hyper’ thuiskomen. Hyper van een dag lol met vrienden en vriendinnen én omdat ze een échte Rembrandt hebben gezien.

Champ Bouwman


2019 01 column champ bouwman NBTCChamp Bouwman is marketeer bij NBTC Holland Marketing, hij is onder andere verantwoordelijk voor de thema’s Gouden Eeuw, Van Gogh en Dutch Food & Cuisine. Hij heeft bedrijfskunde gestudeerd aan de Rijksuniversiteit Groningen en heeft een master in marketing. Champ woont in Utrecht, is getrouwd en vader van twee dochters.


 

Nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van al onze aanbiedingen en nieuwtjes!